Lesaanbod per thema

Monumenten

‘Als ik langs het monument fiets, denk ik altijd aan slavernij en hoe vreemd mij dat voorkomt’.
Dit schrijft Lee uit Amsterdam. Leerlingen onderzoeken in deze lessen monumenten die aan de slavernij herinneren. Wat betekenen die beelden? Wanneer zijn ze gemaakt? Welke informatie kun je ter plekke en via het internet vinden? Voor en door wie zijn ze gemaakt en hoe worden ze gebruikt? Lees hier meer over de les, aan te passen voor een monument in uw eigen stad.

Afrikaanse Roots

Hierboven zie je het portret van Susanna Dumion. Zij kwam in 1705 vanuit Suriname met haar bazin naar Amsterdam. Ook in Amsterdam moest Susanna haar bedienen. Officieel was Susanna hier vrij. Maar in het testament van haar bazin werd Susanna een 'slavin' genoemd.

Hoe zat dat eigenlijk in de Romeinse tijd? Woonden er toen Afrikanen in Nederland? Hoe was dat net na de middeleeuwen en in de tijd van Susanna Dumion? Hoe was hun leven? Waren zij vrij? Dat onderzoek je aan de hand van een sieraad, een grafsteen en portretten.

Verzet

Mannen en vrouwen in slavernij vochten op verschillende manieren voor hun vrijheid. Soms verloren zij daarbij het leven, zoals gebeurde bij de opstand op het slavenschip De Neptunus. Anderen zochten naar manieren om te overleven.

In Nederland kwam het verzet tegen slavernij pas in de negentiende eeuw op gang. De abolitionisten lieten zich inspireren door het verzet in Engeland en de VS.

Over een aantal mensen die zich verzetten tegen de slavernij vinden leerlingen meer informatie. De basis van een les over deze beweging. Andere abolitionisten staan op de kaarten van Mapping Slavery.